Wahabi (Bahasa Arab: Al-Wahhābīyya الوهابية) atau Wahhabisme
merupakan satu fahaman atau aliran dominan yang diamalkan oleh ulama-ulama Haramain (Makkah dan Madinah)
yang diasaskan oleh Muhamad Abdul Wahab. Fahaman ini dikukuhkan
lagi oleh keluarga diraja Bani Saud yang kini memerintah negara Arab
Saudi. Dinasti
al-Saud telah memerintah Arab Saudi
sejak tahun 1924. Beliau dilantik Menteri Penerangan Arab Saudi. Wahabi
bukanlah suatu mazhab akidah ataupun mazhab fikah.
Fahaman ini disebut juga sebagai Wahabi atau Wahabisme. Istilah ini muncul
berdasarkan nama bapa pengasasnya. Pihak British/Yahudi yang mencetuskan
gelaran ini kerana melihat mereka ini sebagai ancaman terhadap penjajahan
mereka. Mereka menggelar-gelarkan orang kerana hendak memecah belahkan orang
Islam. Golongan awal tidak pernah mengeluarkan perkataan Wahabi atau Wahabisme.
Golongan terkemudian lebih suka
menyebut diri mereka sebagai Salafi, Salafiah, Muhawidun yang bermaksud "satu
Tuhan" dan mereka menurut pemikiran Imam Hanbali
(al Hanbaliah, al Hanabilah) dalam masalah fikah, yang merupakan salah satu
mazhab dalam Ahli Sunah Waljamaah. Dalam hukum akidah
pula, mereka berpegang kepada tafsiran Ibn Taymiyyah.
Faham Wahabi dianggap sebagai penerusan faham Ibn Taymiyyah.
Aliran Wahabi ini sangat dominan di Arab Saudi,
Kuwait,
Qatar,
Somalia,
Algeria,
Palestin
dan Mauritania.
Biodata ringkas
Muhammad bin Abdul Wahhab (1701 - 1793) lahir di Kampung Ainiyah, Najd, Arab Saudi.
Beliau berasal dari kabilah Bani Tamim. Buku beliau bertajuk 'Kitab al
Tawhid'. Beliau telah mempelajari agama daripada Syeikh Muhamad Sulaiman al-Kurdi,
bapanya iaitu Syeikh Abdul Wahab dan abangnya Syeikh Sulaiman bin Abdul Wahab.
Setelah dewasa, beliau pergi ke Mekah untuk mengerjakan haji dan pulang
halamannya. Bapa serta abangnya telah meyifatkan bahawa beliau telah terlalu
jauh menyimpang dan sesat.[perlu rujukan]
Beliau merupakan seorang ulama pembaharuan dan ahli teologi
agama Islam
yang mengetuai gerakan salafiah. Wahabi dianggap sebagai
ultra-konservatif berbanding salafi. Ia dianggap sebagai gerakan pembaharuan, bukan satu mazhab. Beliau
memperkenalkan semula undang-undang Syariah
di Semenanjung Arab. Beliau sangat dipengaruhi
oleh Ahmad ibn Hanbal dan Ibn Taimiah.
Penyebaran fahaman
Semasa di Madinah, beliau mendapati banyak amal
ibadat orang Islam adalah bertentangan dengan syariat Islam
kerana mereka lebih suka beribadat dekat dengan makam Rasulullah.
Setelah berhijrah ke Basrah, beliau telah
mengeluarkan fatwa yang ganjil dan akhirnya beliau telah diusir dan lalu pergi
ke Hassa. Di
sana, beliau telah berguru dengan Abdullah
bin Abdul Latif. Beliau diusir lagi, lalu pergi semula ke Kampung Ainiyah,
Najd.
Mulanya Raja Osman
bin Ahmad Ma`mar membantunya, namun setelah mendengar fatwa-fatwa
ganjilnya, beliau diburu dan mahu dibunuh.
Beliau lari pula ke Duri`yah
dan mendapat bantuan Raja Muhammad
bin Saud di Duri'yah.
Sejak itu fahaman Wahabi berkembang pesat. Beberapa delegasi dihantar menemui
syarif-syarif di Mekah dan mengembang ajaran Wahabi. Ajaran
mereka ditolak, malah sebahagiannya dibunuh. Sejak itu terjadi pemusuhan antara
kaum Wahabi di Najd
dengan syarif-syarif Mekah. Sejak itu, Syeikh Abdul Wahab
memfatwa bahawa banyak orang Mekah kafir kerana berdoa
dengan bertawassul di hadapan makam Nabi. Syarif Mekah membenarkan orang yang datang
jauh mengerjakan haji menziarahi makam Nabi,
berdosa mengadap makam Nabi. Syarif-syarif Mekah
terus diperangi.
Perubahan yang mereka lakukan ialah :
- Meruntuhkan kubah / bangunan di atas perkuburan Siti Khadijah di Mualla, makam Saidina Hamzah di Uhud dan lain-lain sahabat di Baqi pada tahun 1803-1924 kerana hadith nabi melarang membuat binaan di atas perkuburan. [1]
- Meruntuhkan kubah / bangunan tempat maulud Nabi di Suqal-Lail di Mekah. Suqal Lail ialah tempat lahir Nabi. Wahabi berpandangan semua itu syirik dan membawa kepada penyembaahan berhala.
- Melarang orang ziarah makam Nabi dan berdoa meghadap situ, kerana berpendapat semua doa hanya semata-mata kepada Allah.
- Melarang mengadakan perayaan pada hari Maulidur Rasul dan Hari Israk Mikraj. Semua ini dianggap puak wahabi sebagai bidaah dan perlu dihapus kerana tidak pernah diamalkan oleh nabi sendiri.
- Melarang melagu-lagukan azan sebagaimana dalam hadith , terutama menggunakan radio dan pembesar suara.
- Melarang membaca qasidah.
- Melarang melagu-lagukan al Quran.
- Melarang membaca Selawat Nabi, memuji-muji Nabi seperti Burdah dan Berzanji. Semua ini dianggap puak wahabi sebagai bidaah dan perlu dihapus kerana tidak pernah diamalkan oleh nabi sendiri.
- Melarang mengaji Sifat 20 seperti yang tertulis dalam kitab Kifayatul Awam , Matan Jauharah as-Sanusi dan sebagainya. Pada Wahabi, tauhid hanya berkisar pada Tauhid Rabbubiyah dan Tauhid Uluhiyah sahaja. Semua ini dianggap puak wahabi sebagai bidaah dan perlu dihapus kerana tidak pernah diamalkan oleh nabi sendiri.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar