A. PENDIDIKAN PADA MASA RASULULLAH SAW
Pendidikan islam pada masa Rasulullah dapat dibedakan menjadi 2 periode:
1. Periode Makkah
Rasulullah (saw) telah menyampaikan ilmu
secara sulit kepada ahli keluarga terdekat seperti isterinya Khadijah,
sepupunya Ali bin Abi Talib dan beberapa orang yang rapat dengan
baginda. Kaedah yang digunakan ketika penyampaian ilmu adalah secara
lemah lembut supaya orang ramai tertarik untuk belajar.
Rumah al-Arqam ialah tempat pendidikan
Islam pertama. Baginda dan sahabatnya sering bermesyuarat bagi mengatur
kaedah dan strategi berdakwah. Hampir tiga tahun baginda menyampaikan
ilmu secara sulit, lalu diturunkan ayat yang meminta baginda
menyampaikannya secara terbuka. Rasulullah (saw) telah menggunakan
kaedah berpidato dan berceramah di tempat-tempat yang menjadi tumpuan
orang ramai seperti di pasar Ukaz dan di sekitar Ka’bah ketika musim
haji.
Dalam masa pembinaan pendidikan agama
islam di Makkah Nabi Muhammad juga mengajarkan alqur’an karena al-qur’an
merupakan inti sari dan sumber pokok ajaran islam. Disamping itu Nabi
Muhamad SAW, mengajarkan tauhid kepada umatnya.
Intinya pendidikan dan pengajaran yang
diberikan Nabi selama di Makkah ialah pendidikan keagamaan dan akhlak
serta menganjurkan kepda manusia, supaya mempergunakan akal pikirannya
memperhatikan kejadian manusia, hewan, tumbuh-tumbuhan dan alam semesta
seagai anjuran pendidikan ‘akliyah dan ilmiyah.
Mahmud Yunus dalam bukunya Sejarah Pendidikan Islam, menyatakan bahwa pembinaan pendidikan islam pada masa Makkah meliputi:
a. Pendidikan Keagamaan. Yaitu hendaklah membaca dengan nama Allah semata jangan dipersekutukan dengan nama berhala.
b. Pendidikan Akliyah dan Ilmiah. Yaitu mempelajari kejadian manusiadari segumpal darah dan kejadian alam semesta.
c. Pendidikan Akhlak dan Budi pekerti.
Yaitu Nabi Muhammad SAW mengajarkan kepada sahabatnya agar berakhlak
baik sesuai dengan ajaran tauhid.
d. Pendidikan Jasmani atau Kesehatan. Yaitu mementingkan kebersihan pakaian, badan dan tempat kediaman.
2. Periode Madinah
Dalam pendidikan di Madinah Rasulullah
SAW. Menempati dua jabatan yaitu sebagai tokoh agama dan sebagai
pemimpin Negara. Yang mana berkaitan mengenai kehidupan sosial
masyarakat dan polotik (siyasah). Setelah membangun masjid Quba’ dan
Masjid Nabawi, sistem pendidikan Islam mengalami perubahan. Masjid telah
menjadi sekolah yang pertama dalam sistem pendidikan lslam.
Konsep pendidikan di Madinah lebih
tertumpu kepada perkara ibadat dan syariah tanpa melupakan soal-soal
yang lain. Dalam pendidikan ibadah, terdapat perkara yang diwajibkan
seperti sholat Jum’at. Selain itu, terdapat juga perkara yang disunatkan
seperti sholat hari raya. Pendidikan berpuasa telah bermula pada tahun
ke dua Hijrah dan ibadat Haji pula bermula pada tahun keenam Hijrah.
Selain itu, pendidikan zakat dan hukum perkahwinan turut diperkenalkan.
Selain itu pendidikan membaca dan menulis
telah diperkembang. Rasullulah s.a.w telah memerintahkan para sahabat
yang pandai menulis dan membaca supaya mencatit dan menulis ayat-ayat
al-Quran yang diwahyukan. Mereka juga di minta supaya mengajar umat
Islam yang tidak tahu menulis dan membaca.
Perbedaan ciri pokok pembinaan pendidikan islam periode kota Makkah dan kota Madinah:
1. Periode kota Makkah:
Pokok pembinaan pendidikan islam di kota
Makkah adalah pendidikan tauhid, titik beratnya adalah menanamkan
nilai-nilai tauhid ke dalam jiwa setiap individu muslim, agar jiwa
mereka terpancar sinar tauhid dan tercermin dalam perbuatan dan tingkah
laku dalam kehidupan sehari-hari.
2. Periode kota Madinah:
Pokok pembinaan pendidikan islam di kota
Madinah dapat dikatakan sebagai pendidikan sosial dan politik. Yang
merupakan kelanjutan dari pendidikan tauhid di Makkah, yaitu pembinaan
di bidang pendidikan sosial dan politik agar dijiwai oleh ajaran ,
merupakan cermin dan pantulan sinar tauhid tersebut.
B. PENDIDIKAN PADA MASA KHULAFAURRASYIDIN
Tahun-tahun pemerintahan Khulafa
al-Rasyidin merupakan perjuangan terus menerus antara hak yang mereka
bawa dan dakwahkan kebatilan yang mereka perangi dan musuhi. Pada zaman
khulafa al-Rasyidin seakan-akan kehidupan Rasulullah SAW itu terulang
kembali. Pendidikan islam masih tetap memantulkanAl-Qur’an dan Sunnah di
ibu kota khilafah di Makkah, di Madinah dan di berbagai negri lain yang
ditaklukan oleh orang-orang islam.
Berikut penguraian tentang pendidikan Islam pada masa Khulafaurrasyidin:
1. Masa Khalifah Abu Bakar as-Siddiq
Pola pendidikan pada masa Abu Bakar masih
seperti pada masa Nabi, baik dari segi materi maupun lembaga
pendidikannya. Dari segi materi pendidikan Islam terdiri dari pendidikan
tauhid atau keimanan, akhlak, ibadah, kesehatan, dan lain sebagainya.
Menurut Ahmad Syalabi lembaga untuk belajar membaca menulis ini disebut
dengan Kuttab. Kuttab merupakan lembaga pendidikan yang dibentuk setelah
masjid, selanjutnya Asama Hasan Fahmi mengatakan bahwa Kuttab didirikan
oleh orang-orang Arab pada masa Abu Bakar dan pusat pembelajaran pada
masa ini adalah Madinah, sedangkan yang bertindak sebagai tenaga
pendidik adalah para sahabat rasul terdekat.
Lembaga pendidikan Islam masjid, masjid
dijadikan sebagai benteng pertahanan rohani, tempat pertemuan, dan
lembaga pendidikan Islam, sebagai tempat shalat berjama’ah, membaca
Al-qur’an dan lain sebagainya.
2. Masa Khalifah Umar bin Khattab
Berkaitan dengan masalah pendidikan,
khalifah Umar bin Khattab merupakan seorang pendidik yang melakukan
penyuluhan pendidikan di kota Madinah, beliau juga menerapkan pendidikan
di masjid-masjid dan pasar-pasar serta mengangkat dan menunjuk
guru-guru untuk tiap-tiap daerah yang ditaklukan itu, mereka bertugas
mengajarkan isi al Qur’an dan ajaran Islam lainnya. Adapun metode yang
mereka pakai adalah guru duduk di halaman masjid sedangkan murid
melingkarinya.
Pelaksanaan pendidikan di masa Khalifah
Umar bin Kattab lebih maju, sebab selama Umar memerintah Negara berada
dalam keadaan stabil dan aman, ini disebabkan disamping telah
ditetapkannya masjid sebagai pusat pendidikan juga telah terbentuknya
pusat-pusat pendidikan Islam di berbagai kota dengan materi yang
dikembangkan, baik dari segi ilmu bahasa, menulis, dan pokok ilmu-ilmu
lainnya.
Pendidikan dikelola di bawah pengaturan
gubernur yang berkuasa saat itu,serta diiringi kemajuan di berbagai
bidang, seperti jawatan pos, kepolisian, baitulmal dan sebagainya.
Adapun sumber gaji para pendidik waktu itu diambilkan dari daerah yang
ditaklukan dan dari baitulmal.
3. Masa Khalifah Usman bin Affan
Pada masa khalifah Usman bin Affan,
pelaksanaan pendidikan Islam tidak jauh berbeda dengan masa sebelumnya.
Pendidikan di masa ini hanya melanjutkan apa yang telah ada, namun hanya
sedikit terjadi perubahan yang mewarnai pendidikan Islam. Para sahabat
yang berpengaruh dan dekat dengan Rasulullah yang tidak diperbolehkan
meninggalkan Madinah di masa khalifah Umar, diberikan kelonggaran untuk
keluar di daerah-daerah yang mereka sukai. Kebijakan ini sangat besar
pengaruhnya bagi pelaksanaan pendidikan di daerah-daerah.
Proses pelaksanaan pola pendidikan pada
masa Usman ini lebih ringan dan lebih mudah dijangkau oleh seluruh
peserta didik yang ingin menuntut dan belajar Islam dan dari segi pusat
pendidikan juga lebih banyak, sebab pada masa ini para sahabat memilih
tempat yang mereka inginkan untuk memberikan pendidikan kepada
masyarakat.
Tugas mendidik dan mengajar umat pada
masa ini diserahkan pada umat itu sendiri, artinya pemerintah tidak
mengangkat guru-guru, dengan demikian para pendidik sendiri melaksanakan
tugasnya hanya dengan mengharapkan keridhaan Allah.
4. Masa Khalifah Ali bin Abi Thalib
Pada masa Ali telah terjadi kekacauan dan
pemberontakan, sehingga di masa ia berkuasa pemerintahannya tidak
stabil. Dengan kericuhan politik pada masa Ali berkuasa, kegiatan
pendidikan Islam mendapat hambatan dan gangguan. Pada saat itu Ali tidak
sempat lagi memikirkan masalah pendidikan sebab keseluruhan
perhatiannya itu ditumpahkan pada masalah keamanan dan kedamaian bagi
seluruh masyarakat Islam.
C. PENDIDIKAN PADA MASA BANI UMAIYAH
Institusi Pendidikan
1. Masjid dijadikan institusi pndidikan utama seperti masjid Kufah dan Basrah
2. Istana khalifah dijadikan tempat belajar dan perpustakaan yang menyimpan segala bahan bacaan.
3. Bahan bacaan Yunani diterjemahkan dalam kesusasteraan Arab
4. Terdapat juga Khuttab iaitu sekolah permulaan.
5. Terdapat dua jenis khuttab
6. Untuk orang awam yang dikenakan yuran pengajian.
7. Khuttab al-Sabil untuk kanak-kanak miskin yang tidak dikenakan yuran pengajian.
8. Pengajian al-Quran dan asas ilmu agama ditekankan di khuttab.
9. Kaedah pengajian berbentuk Halaqah,iaitu seseorang guru duduk di tengah dan dikelilingi oleh murid-murid
Tenaga Pengajar
1. Guru-guru di masjid mpunyai ilmu pengetahuan yang kukuh dan memiliki pelbagai pengetahuan lain.
2. Mereka mengajar dengan ikhlas tanpa mengharapkan gaji.
3. Guru-guru di Istana di gelar Muaddib dan kurang berpengetahuan berbanding guru-guru di masjid.
4. Mereka bukan sahaja mengajar ilmu tetapi mendidik anak-anak khalifah.
5. Antara ulama yang terkenal yang menjadi guru di masjid ;
a. Abdullah bin Abbas ; ahli tafsir, Hadis, Fekah dan Sastera.
b. Hassan al-Basri ; ahli fekah,
usuluddin, dan murid beliau yang terkenal ialah Wasil bin Ata’ iaitu
pengasas mazhab Mu’tazillah.
Mata Pelajaran Yang Diajar
1. Pengajian seni muzik dan puisi berpusat di Makkah dan Madinah.
2. Pengajian kesusasteraan dan ilmiah
berpusat di Kufah dan Basrah. Khutbah, syarahan, dan puisi menjadi
subjek yang utama untuk menyampaikan propaganda kerajaan Bani Umaiyah.
3. Semasa pemerintahan khalifah Umar bin Abdul Aziz, ilmu falsafah telah diajar.
4. Ilmu Qiraat (ilmu membaca al-Quran) dikembangkan.
5. Ilmu diajar di masjid-masjid di Damsyik, Madinah, Kufah, dan Basrah.
Al-Quran juga diletak titik dan tanda serta tanda tanwin dan syaddah. Tugas tersebut dilakukan oleh Nasir bin Asim
Sistem Pengajaran
1. Pendidikan secara terbuka di Khuttab dan masjid telah menjadikan rakyat berlumba-lumba mengejar ilmu pengetahuan
2. Penyebaran agama Islam telah meluas dan perlu kepada sistem pendidikan bagi mengajar penganut-penganut baru agama Islam.
3. Kemunculan ilmu falsafah yang menjadi senjata untuk mematahkan hujah orang Yahudi dan Nasrani.
4. Ilmu sejarah juga membantu
perkembangan sistem pendidikan untuk memahami ilmu ketatanegaraan,
sistem pemerintahan dan pentadbiran serta memahami peristiwa masa lalu.
D. PENDIDIKAN PADA MASA BANI ABBASIYAH
Institusi Pendidikan
1. Pada zaman khalifah Al-Makmun, Baghdad menjadi pusat pendidikan yang masyhur di dunia.
2. Pada zaman khalifah Harun Al-Rasyid, di dirikan Baitulhikmah pusat pengajian dan terjemahan.
3. Di Kaherah terdirinya Dar Al-Hikmah. Di Syria wujudnya madrasah Nuriyah Al-Kubra.
4. Pada tahun 459 Hijrah, sebuah
institusi pendidikan tinggi di Naisabur, iaitu Madrasah Nizamiyyah yang
didirikan di zaman pemerintahan Bani Saljuk di bawah pimpinan Perdana
Menteri Nizam Al-Muluk.
5. Terdapat juga pusat pengajian yang
lebih rendah disekitar Baghdad seperti Khuttab dan tempat pengajian
umum seperti perpustakaan, istana, kedai-kedai buku dan sebagainya
Tenaga Pengajar
1. Guru dipandang tinggi oleh masyarakat serta diberi gaji yang tinggi.
2. Kebanyakan Khalifah Bani Abbasiyyah mencintai ilmu pendidikan dan kesusasteraan serta menjadi penaung.
3. Pada zaman ini lahir beberapa
orang tokoh ulamak seperti Imam Abu Hanifah( 150 Hijrah), Imam Malik(
178 Hijrah), Imam Syafie ( 204 Hijrah), Imam Ahmad ( 241 Hijrah) dan
lain-lain.
Mata pelajaran yang diajar
1. Di Khuttab, diajar menulis, membaca, mengira serta mengaji dan membaca Al-Quran
2. Di peringkat menengah, semua bidang diajar seperti falsafah, matematik,kimia, dan astronomi.
Sistem pengajaran
1. Terbagi kepada dua, iaitu sistem bersekolah dan sistem halaqah.
2. Murid-murid di peringkat sekolah rendah menggunakan batu tulis dan pena batu.
3. Bahan bacaan ialah Al-Quran, beberapa rangkap syair, dan bahan-bahan yang mudah serta kitab nahu dan sastera.
4. Peringkat menengah, peralatan pengajian lebih moden.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar